کشف یک هورمون پیام رسان مهم که در ساخت سلولهای چربی جدید نقش دارد

 27 اکتبر 2016- محققان دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه استانفورد، هورمون جدیدی را کشف کردند که تمایز سلولهای طبیعی به سلولهایی که در ذخیره‌ی چربی نقش دارند را تنظیم می‌کند.

 اگرچه مدیریت محتوای قند موجود در رژیم غذایی بخشی از راه حل مقابله با بیماریهای متابولیک نظیر چاقی و دیابت نوع 2 است، کشف جدید به معنای وجود راه‌های دیگری برای جلوگیری از تجمع خارج از کنترل چربی است.

در این مطالعه مشخص گردید که یک سیگنال هورمونی، کلید تحریک تجمع چربی اضافه را که به رژیم غذایی و برخی داروهای خاص استروئیدی مانند گلوکوکورتیکوئیدها وابسته است، کنترل می کند.

 این یافته‌های جدید در مجله‌ی Science Signallingمنتشر گردید، نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که سلولهای چربی بالغ که توسط تعداد کمی سلولهای تمایز نیافته احاطه شده‌اند، هورمونی بنام Adamts1تولید می‌کنند که به نظر می‌رسد سرنوشت سلولهای کناریشان را تعیین و کنترل می‌کند.

تاکنون، دانشمندان نمی‌دانستند این فرایند چگونه تحریک می‌شود اما تحقیق جدید نشان داد که عوامل خاصی بر تولید هورمون Adamts1تأثیر می‌گذارند که سبب می‌شود سلولهای بنیادی را مجبور به تمایز و آماده‌ شدن برای ‌ذخیره‌ی چربی نماید.

برای مدت‌های طولانی، تصور می شد تجمع و ذخیره‌ی چربی یک مکانیسم کاملاً منفعل در پاسخ به خوردن غذای بیشتر است، اما شواهد موجود نشان می دهد سلولهای چربی با ارسال و دریافت سیگنالهای هورمونی متعددی این فرایند‌ها را کنترل می کنند.

در یک مجموعه آزمایشات بر روی موش و انسان، محققان دریافتند که میزان هورمون Adamts1هنگامیکه به موشها گلوکوکورتیکوئیدها‌یی از جمله پردنیزون و دگزامتازون داده می شود، افت می کند.

علاوه براین، محققان دریافتند که مقدار هورمون Adamts1با تعداد سلولهای چربی در این حیوانات تناسب معکوس دارد. برای مثال موشهایی که با دستکاری ژنتیک مقدار بیشتری Adamts1تولید می کردند، قطرات چربی ذخیره‌ای کوچکتری داشتند و تعداد سلولهای چربی بالغ در آنها کمتر بود و در موشهایی که چاق‌تر می شدند( ناشی از رژیم غذایی نامتعادل یا سایر عوامل)، مقدار هورمون Adamts1در چربی‌های احشایی(نوعی چربی که در اطراف ارگانهای داخلی تجمع می‌یابد، جائیکه  اکثر سلولهای چربی جدید در آنجا بالغ می شوند) کمتر است. بویژه در بافت چربی زیرپوستی، این پاسخ معکوس بوضوح مشاهده می‌شود، هر چه تولید Adamts1بیشتر باشد سلولهای چربی کمتری در زیر پوست بالغ می‌شوند.

دکتر Janica Wongنویسنده‌ی ارشد این پژوهش و همکارانش همچنین مشخصات یک مولکول سیگنالینگ سلولی دیگر بنام pleiotrophinرا تعیین کردند که از پاسخ سلول های بنیادی به پیام ارسال شده توسط Adamtsجلوگیری می کرد و درنتیجه از تبدیل سلولهای بنیادی به سلول چربی جلوگیری می‌نمود.

محققان بر این باورند که هورمون Adamts1نه تنها در تشکیل سلولهای جدید چربی نقش دارد، بلکه ممکن است یک تنظیم کننده‌ی اصلی برای تمایز دو نوع مختلف چربی یعنی چربی احشایی و چربی زیر پوستی باشد.

بر اساس تحقیقات جدید، چاقی در درجه‌ی اول یک اختلال در تجمع چربی است نه عدم تعادل انرژی در پاسخ به پرخوری و رفتارهای کم تحرک. درک عوامل تنظیم کننده‌ی بافت چربی مهم است اما مهمتر از حذف عوامل چاق کننده که بر اساس شواهد ناشی از رژیم غذایی افراد می باشد، نیست.

در مطالعات پیشین محققان در جستجوی یافتن علت چاق تر شدن سلولهای چربی بودند، نتایج این تحقیقات نشان داد که مصرف مقادیر زیادی کربوهیدرات در رژیم غذایی سبب افزایش قندخون و ترشح مقادیر بیشتری انسولین می‌شود که جذب گلوکز توسط بافت‌ها را افزایش می‌دهد و بدنبال آن چربی بیشتری را به بافت چربی می افزاید و متابولیسم چریبها را سرکوب می‌کند. بنابراین تنها روش غیردارویی که فعلاً برای مبارزه با چاقی موجود است، محدود نمودن عاملی است که باعث ترشح بیش از حد انسولین می شود و این عامل کربوهیدرات موجود در مواد غذایی است.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/oct/important-signalling-hormone-involved-in-the-making-of-new-fat-cells-discovered-93026250.html